50 PLUS­MARKETING
50 PLUS­MARKETING

50-Plussers vormen binnenkort de grootste doelgroep van Nederland. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap bij deze groep consumenten terechtkomt? En je pogingen effectief en duurzaam? Zolang je gevoerde marketingbeleid maar oprecht en geloofwaardig is. Li Moon Retail ontwikkelt sinds 2003 consumentenmarketing met verkoopkracht.

50-plusmarketing voor grootste doelgroep van Nederland

In 2019, zo signaleert het CBS, is de helft van de volwassen bevolking van Nederland ouder dan 50 jaar. Dat maakt de 50-plussers tot de grootste doelgroep van Nederland. Hoe zet je als retailer, bedrijf of ondernemer je marketingactiviteiten gericht in op deze groep consumenten?

50-plus als kapitaalkrachtige doelgroep

Nederland vergrijst steeds meer. In 1950 was nog minder dan een op de drie volwassenen in Nederland een 50-plusser, in 2019 zijn dat naar verwachting één op de twee volwassenen. In totaal zijn dan 6,9 miljoen van de 13,7 miljoen volwassenen ouder dan 50 jaar. De 50-plussers van nu zijn kapitaalkrachtige consumenten. Dat heeft te maken met de hoogte van hun inkomen, lasten en omvang van hun vermogen.

Vrouwen van boven de vijftig blijken het meest te besteden; zij beheren vaak het geld en beslissen erover. Meer dan jongere leeftijdsgroepen stellen 50-plussers hoge eisen aan prijs, kwaliteit en service. Ze bezoeken eerder winkels met goede service en doen vaker aankopen in speciaalzaken. Merkentrouw wisselt beduidend per sector. Bij auto’s en persoonlijke verzorging hechten zij veel waarde aan het merk, bij audiovisuele producten en kleding juist minder.

50-plus op social media

De meeste 50-plussers gebruiken vooral de media waarmee ze vertrouwd zijn. Zij besteden gemiddeld net geen 8 uur per dag aan mediaconsumptie. Relatief gezien besteden senioren meer tijd aan lezen en aan televisie. Van internet maken zij nog steeds minder gebruik dan jongere generaties, hoewel internetbankieren en e-mailen populair is onder senioren. Volgens het CBS heeft 95% van de 55-65 jarigen toegang tot internet, voor 65-75 jaar is dit 75%. Op dit moment gebruikt bijna 50% van de 50-64 jarigen sociale media.

50plusmarketing

Leeftijd niet belangrijk, wel waarden als echtheid en begrip

Senioren worden het liefst aangesproken door ‘echte mensen’ (69%). Senioren geven aan dat in reclames niet speciaal met hun leeftijd rekening gehouden hoeft te worden. Waar senioren vooral behoefte aan hebben, zijn waarden als echtheid, herkenning, begrip en humor. Schreeuwende koppen, onduidelijkheid en onechte emoties werken averechts.

50plus-marketing VGZ

Bij Li Moon Retail werken we met hoofd en hart  aan je 50-plusmarketing. Een boodschap overbrengen is effectief als dat verhaal mensen raakt. Recht in het hart. Een boodschap die het hart bereikt, nestelt zich in het hoofd. Zo helpen we bedrijven en ondernemingen groeien. Ook groeien? Vertel ons vrijblijvend jouw verhaal dan vertellen wij hoe wij je daarbij helpen.

Meer informatie? Mail Alexander!
Op zoek naar een maatwerkoplossing voor jouw communicatievraagstuk? Maak een afspraak met Alexander voor een vrijblijvend voorstel. Vul je het antwoordformulier in dan nemen we binnen een werkdag contact met je op. Liever bellen? 023-5343430. Tot snel!